Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz

  Hasiči Hať
Bohu ke cti, bližnímu ku pomoci.
 
1
Úvod SDH JSDH Galerie Soutěže Informace
content
SDH
SDH Hať - Sbor dobrovolných hasičů
SDH


Historie
Současnost
Has. zbrojnice
Osazenstvo výboru

Komentáře, články


Výchova dětí v oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva:

Zásahová jednotka společně se sdružením dobrovolných hasičů naší obce provádí v průběhu roku různé preventivní činnosti. Jednou z nejdůležitějších preventivních činností, kterou provádíme, je výchova dětí v oblasti požární ochrany. Každoročně jsme navštěvovali Základní školu v Hati, kde jsme prováděli výuku mládeže. Pro děti jsme měli vždy připraven program, scénky a hodně důležitých informací. Ty jsme se jim snažili podat co nejlepší formou, aby si z těchto hodin něco do svého budoucího života odnesli. Letos jsme se však rozhodli, že výuku zlepšíme a zdokonalíme. Zapojili jsme se do programu, který již funguje několik let v celé republice. Stali jsme se součástí programu

"Výhova dětí v oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva".

Asi se ptáte, co se skrývá pod tímto dlouhým názvem? Jedná se o program, který je podporován Hasičským záchranným sborem České republiky a občanským sdružením Citadela. Zájemci, kteří se chtějí zapojit do tohoto programu, musí absolvovat několikadenní kurzy a výuku, poté prakticky své znalosti aplikovat ve škole a vyzkoušet si způsob výuky tzv. "na ostro" a následně opětovně absolvovat několikadenní školení. Z našeho kolektivu se do tohoto programu zapojili dva členové: Janoš Zdeněk a Mučka Lukáš. Absolvovali úvodní metodický kurz pro instruktory, který se konal v Hasičské škole v Jánských Koupelích. Zde pod dohledem profesionálních hasičů, lektorů a psychologů se učili jak pracovat s mládeží, jak předávat důležité informace, aby si je jejich budoucí posluchači zapamatovali a jak řešit různé situace a problémy, se kterými se mohou na instruktory, hasiče děti obrátit. Na závěr prvotního kurzu dostali instruktoři studijní a výukové materiály. Materiály určené dětem, jsou rozdávány v rámci jednotlivých vyučovacích hodin. Jedná se o odměny, různé hry, informační předměty a letáčky. Z her můžeme vyjmenovat například různá pexesa, omalovánky, nálepky a mnoho dalšího. Patří zde i motanice, které jsou určeny pro celý kolektiv a jsou předávány třídním učitelům. Zmiňovaní členové prošli i závěrečným supervizním kurzem, kdy je v několika dnech lektoři a již vyškolení instruktoři prakticky zkoušeli, ověřovali jejich znalosti a pomáhali zdokonalit styl výuky. Tato část již proběhla v Ostravě a to konkrétně na hasičské stanici v Hrabůvce. Závěrem tohoto supervizního kurzu bylo předání osvědčení, informující, že instruktoři splnili všechna zadaná kritéria a požadavky, které na ně byly kladeny a mohou vyučovat na školách.
Po úvodním semináři, neboli školení navštívili instruktoři naši místní Základní školu v Hati, kde začali s výukou mládeže. Po domluvě s panem ředitelem proběhla první část výuky dne 14. 03. 2008. Proč zmiňujeme první část výuky? Konkrétní výuka se zaměřuje na určité skupinky žáků. Jedná se převážně o druhé a šesté třídy. Záleží však na konkrétním typu školy. V první části instruktoři žáky seznamují s hasiči jako takovými a učí je nebát se hasičů. Žáci se mohou podívat, případně si blíže prohlédnout ochranné pomůcky a prostředky, které hasiči používají při zásazích. V rámci první návštěvy se žáci učí jak se zachovat a jak řešit určité situace. V druhé části, kdy instruktoři opětovně přicházejí mezi mládež do škol, dochází k opakování nabytých znalostí a k jejich prohloubení. Výuka je však tvořena třemi částmi. Třetí a poslední částí je návštěva hasičské stanice, její prohlídka a závěrečná část výuky. Zde hasiči prakticky ukazují žákům různé ukázky a používanou techniku.
Instruktoři tedy navštívili naši Základní školu v Hati a započali s výukovým systémem. Jak jsem již zmínil, tak v první části se snaží instruktoři o seznámení žáků s hasiči. Instruktoři si s dětmi v přátelském kolektivu povídají o hasičích, o tom zda již někdo má s hasiči zkušenost a probírají se různé zážitky dětí. Následně je dětem ukázaná zásahová výstroj i s dýchací technikou a děti se učí spolupracovat a komunikovat se zasahujícím hasičem. Hlavním cílem je, aby se jej již nebály a braly hasiče jako člověka, který jim kdykoliv pomůže. Po této části následuje výukový blok, kde se děti učí důležitá telefonní čísla a osnovu jak nahlásit různé události, například požár. Z těchto částí si odnášejí poznatky o tom, jak funguje integrovaný záchranný systém, v čem je nebezpečné zneužití tísňových telefonních čísel a mnoho dalšího. V závěrečných blocích se instruktoři snaží, aby se děti naučily rozlišovat mezi "dobrým" a "zlým" ohněm, mezi jejich proměnami a co dělat, když se z "dobrého" ohně stane ten "zlý". Výuka probíhá stylem her, různých ukázek a scének, ve kterých jde o maximální zapojení dětí do výuky. Zmíněné informace jsou podány různým způsobem. S žáky druhých tříd je výuka orientovaná spíše na hru a umocnění zážitků, u žáků šestých tříd je výuka uzpůsobena trošku jinak a je podáváno mnohem více informací.
Druhou návštěvu instruktoři provedli dne 28. 03. 2008. Navštívili druhé a šesté třídy, ve kterých již s výukou začali. V rámci výuky byly zopakovány jednotlivé důležité informace, které byly zmíněny v průběhu první návštěvy, a dále se pokračovalo ve výuce. Žáci byli seznámeni s nebezpečím, které hrozí u nich doma a na co by neměli zapomenout při odchodu z domu. Dále se učili, jak by poznali, že v jejich domě hoří a jak se v těchto chvílích zachovat. Tento první blok byl zakončen scénkami, kde si žáci vyzkoušeli své možnosti a to, jak by zareagovali, kdyby někomu hořel oděv. V dalším vyučovacím bloku se seznámili s pojmem domácí únikový plán a se způsoby vyhlašování poplachu a varovných signálů. Tato část byla zaměřena i na únikový plán školy a únikové cesty z objektů. Žáci ukázali instruktorům, že i tyto znalosti ovládají a ví, o co se jedná a jak by v případě potřeby postupovali. Závěrečná část výuky byla zaměřena na ochranu obyvatelstva, prostředky improvizované ochrany, co by dělali v případě, kdy by varovné signály uslyšeli a na nebezpečí, která hrozí ve městech a lesích.
Poslední částí výuky je návštěva hasičské stanice. V prostorách stanice instruktoři jen lehce zopakují znalosti, které by žáci měli znát a ukážou jim, co vše hasiči používají, jakou disponují technikou a případně provedou s dalšími hasiči nějakou ukázku s výkladem a popisem. Jedná se o informování dětí o tom, kde je hasičská stanice v naší obci, co vše zde hasiči mají a jakou činnost ještě vykonávají. Touto návštěvou se uzavírá jeden cyklus výuky v rámci jedné konkrétní školy. Zatím však žáci vzhledem ke svému harmonogramu výuky tuto návštěvu neprovedli. Návštěva se uskuteční v polovině května. Výuka bude probíhat na naší škole i nadále, neboť instruktoři budou i v dalších obdobích navštěvovat naši základní školu a vyučovat další a další mládež.

Na závěr je třeba zmínit, že koncepce výuky není organizovaná tak, aby žáci konali činnosti, které náleží dospělým a přebírali za dospělé jejich odpovědnost. Instruktoři se jen snaží informovat žáky o různých možnostech řešení, které se jim mohou v budoucím životě někdy hodit a které jim mohou v případě potřeby pomoci.


Autor: Zdeněk Janoš
člen JSDH Hať
01. 04. 2008

Zpět na: Články, komentáře


copyright© SDH Hať